maanantai 22. kesäkuuta 2009

Unen mielikuvituksellinen voima

Olen kehittänyt uninäköäni tietoisesti jo usean vuoden ajan. Uskon siihen, että unilla on yhteys alitajuntaan ja että tulemalla tietoiseksi tästä ihmismieli pystyy mihin tahansa. Unien kautta ihmisellä on silta kollektiiviseen piilotajuntaan sekä loputtomaan taideteosten ja luovuuden lähteeseen. Olen opiskellut Freudia, Jungia ja lukemattomia muita unista kirjoittaneita. Pidän unipäiväkirjaa ja yöpöydälläni muistikirjaa, johon kirjoitan heti herättyäni ajatuksia ja ideoita, joita näen unissa. Usein kirjoitan muistikirjaan lauseita keskellä yötä ja luen ne aamulla hämmästyneenä. Olen myös järjestänyt elämäni niin, että voin nukkua pitkään aamulla ja saanut monet nerokkaimmista ideoistani tällä tavalla.

Eräänä yönä näin unen, joka oli mielikuvituksellisuudessaan ja erikoisuudessaan aivan toisesta maailmasta. Olen kehittänyt kyvyn ohjata unia ja ajatella niiden sisällä, joten tiesin, että tässä unessa oli jotain aivan nerokasta. Monien ihmisten ura perustuu yhteen ideaan, ja tiesin, että tässä se, joka tekisi elämästäni merkityksellinen. Näin unessa idean, joka oli samalla sekä universaali että täydellisen omaperäinen.

Herättyäni en muistanut unesta mitään, mikä on kaikesta harjoittelusta huolimatta valitettavan tavallista. Muistin kuitenkin, että olin herännyt yöllä ja tapani mukaan kirjoittanut joitain sanoja, lyhyen muistiinpanon unesta. Mutta nyt tuli ongelma: en löytänyt muistilappua mistään. Se ei ollut yöpöydällä, jossa pidin kynää ja paperia tällaisia tilanteita varten. Se ei ollut pudonnut sängyn alle enkä löytänyt sitä mistään makuuhuoneestani.

Olin epätoivoinen. Uni riivasi minua niin, etten pystynyt ajattelemaan enkä työskentelemään. En myöskään kyennyt näkemään mitään unia tämän yön jälkeen. Vaivuin masennukseen.

Viikkoja myöhemmin lappunen löytyi. Siivooja oli vaihtanut lakanat ja löytänyt lapun tyynyliinasta, jonne olin sen unissani rutistanut. Ajatella, että olin koko ajan nukkunut tuon arvokkaan muistiinpanon, kalleimman aarteeni päällä!

Lapussa luki sekavalla unisella käsialallani: ”Poika tapaa tytön. Poika menettää tytön. Poika saa tytön takaisin.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti